فیلترینگ را منطقی و قانونمند کنید، لطفاً
مقدمه: ماجرای فیلترینگ خیلی چیز عجیبی نیست. همهی ما هم به نوعی به فیلترینگ احترام میگذاریم و قبولش داریم. اگر من فیلترینگ را نقد میکنم و بهش اعتراض دارم به نوع اجرای آن معترضم وگرنه خود من هم اگر روزی مسئول اینترنت کشور بشوم مجبورم واقعیت فلیترینگ را قبول بکنم.
اصل ماجرا:
آقا هفته پیش که نرمافزار آلمانی فیلترینگ لایسنسش تموم شد (که گفته میشد سالانه 500میلیون تومان هزینه شارژ دارد)، و نرمافزار فیلترینگ ایرانی روی اینترنت ایران نصب شد (که گفته میشود هزینه شارژ کمتری دارد، ولی هزینه اولیه میلیارد تومانی داشته) مدار متنعابهی فیلترینگ اشتباهی رخ داد. و به یکباره چندین سایت کاربردی و معمولی فیلتر شدند.
همان روز صبح من مطلبی در همینجا و در وبلاگ گروهی دودردو نوشتم و اقدام به جمعآوری لیستی از سایتهایی کردیم که به نظر ما اشتباهی فیلتر شدهبودند.
یک آقایی به نام حسین و با این ایمیل، کامنتی برای آن مطلب نوشتند که ایشان گزارشی از سایتهای اشتباهی فیلتر شده به یکی از مسئولین فیلترینگ نوشتهاند.
امروز هم ایشان کامنتی گذاشتند که پیگیریشان جواب داده و سایتهای بلاگرولینگ و فیدبرنر و کش گوگل و … از فیلترینگ خارج شدهاند، البته این را بگذارید کنار سایتهای دیگری که آقا حسین گزارشش را نداده بود ولی آنها هم از فیلترینگ خارج شدهاند.
خب، مشکل ماجرا همینجاست. چرا در این مورد هم باید از رابطه و پارتیبازی برای تکنولوژی استفاده شود؟ چرا باید فرصتی برای فرصتطلبها ایجاد بشود تا به نام داشتن ارتباط با مسولین فیلترینگ از این موقعیت سوءاستفاده بکنند؟ از کجا معلوم این آقا حسین راست گفته باشد؟ من نمیگم کار بدی کرده، دستش درد نکنه که حرف ما رو به گوش مسئولین فیلترینگ رساندهاست، خیلی هم از ایشان متشکریم.
ولی شاید یک آقای دیگری هم پیدا شد و از کسانی که سایتشان فیلتر شده به نوعی اخاذی کرد؟! چرا مسئولین فیلترینگ چنین فرصتی را باید ایجاد بکنند؟
پیشنهاد:
فیلترینگ میتواند ناشناس باشد ولی قانونمند باشد. چطوری؟
- یک سایت برای ستاد فیلترینگ ایجاد شود. مانند: http://filtering.dci.ir
- در این سایت قوانین مربوط به فلیترینگ به طور کامل شرح دادهشود، برای مثال سایتهایی که حاوی محتوای فلان باشند، حاوی کلیدواژههای فلان باشند، مرتبط به فلانجا باشند و … هر قانونی که تا به حال استفاده شده در آن درج شود، خب به هرحال چندین سال است که فیلترینگ انجام میشود و باید آئیننامهی آن تا به حال قابل ارائه شده باشد.
- در سایت فیلترینگ فرمهای برای پیشنهاد سایتهایی که باید فیلتر شوند تعبیه شود، تا خانوادهها و افرادی که فکر میکنند فلان سایت مطابق قوانین فیلترینگ است بتوانند پیشنهاد بکنند که آن سایت میباید فیلتر شود.
- همچنین فرمی برای اعتراض مدیران سایتهایی درج شود که سایتشان فیلتر شده، تا بدانند که با چه کسی طرفند و آیا میتوانند سایت خود را از فیلتر خارج کنند یا نه؟
- کنار آن شماره فکس که اعلام شده بود، یک آدرس ایمیل به عنوان روابط عمومی فیلترینگ اعلام بشود که فرد شاکی مطمئن باشد میتواند از این آدرس جواب دریافت بکند.
برای مثال موتور جستجوی http://technorati.com که من هر روز حداقل سه بار ازش استفاده میکنم فیلتر است، مدتهاست که فیلتر است. هیچ دلیل منطقی هم براش تا به حال پیدا نکردیم که چرا یک موتور جستجو باید فیلتر باشد؟ اگر موتور جستجو بد است چرا گوگل فیلتر نیست؟
اگر چنین سایتی برای فیلترینگ وجود داشتهباشد کاربر نوعی اینترنت ایرانی بهشان ایمیل میزنم که آقا، سایت تکنوراتی نه تنها با تکنوکراتها ارتباطی ندارد که اصلاً یک چیز دیگری است. و کاربرد دیگری دارد، و خواهش میکنیم نسبت به رفع فیلتر آن دستور مقتضی را صادر فرمائید.
حالا یا اون سایت از فیلتر درمیاد یا در نمیاد، ولی این سرند کردن اینترنت توسط جامعه کاربران ایرانی میتواند به کمتر شدن اشتباهات فیلترینگ کمک بکند. باور کنید کاربران ایرانی در کارهای اینچنین خیلی خوب همکاری میکنند.
یک گروه چند نفره یا چند ده نفره نمیتواند 100میلیون سایت اینترنتی را کنترل بکند. در عوض یک گروه 7.5میلیون نفری از کاربران ایرانی را میتوان در امر فیلترینگ دخیل کرد. بهشان اجازه داد که در مورد فیلترشدن سایتهای مضر به مسئولین کمک بکنند.
تکمله:
ممکنه ظاهر این نوشته اینطور نشون بده که من موافق فیلترینگ فعلی هستم، ولی به خدا نیستم. چون بارها بهش اشاره کردم برای کاربری که دو سه سال با اینترنت کار کردهباشد فیلتر معنایی نداره، ولی عامه کاربران مهم هستند آن 75 درصدی که از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنند، شاید این پیشنهاد که کردم موثر واقع بشه و گرهای از گرههای زندگی آنلاین عامه کاربران اینترنت ایرانی باز بشود. آقا حسین، خیلی مخلصیم ;)
نوامبر 13, 2006 در t 5:24 ب.ظ
مهدی جان فیلترینگ دولت اصلاحات نیست که بخواهیم بگیم باهاش کنار میآییم و یواش یواش اصلاحش میکنیم. مبنای فیلترینگ از پایه و اصل کار غلط است. در نهایت سختگیری میشه موافق با فیلتر کردن سایتهای پورنو بود که تعریفش مشخص است و امکان فیلتر اشتباهی وجود ندارد.
در ضمن شما نمیتوانی از وزارتخانهای ( شاید بهتر باشه بگم حکومتی) که دستور میدهد روزنامهها باید از اخبار خبرگزاریهای قانونی استفاده کنند تا با آنها برخورد نشود ، بخواهی که فیلترینگ قانونی و منطقی اعمال کند.
میخواهم بدونم اگر دو روز دیگر به شمایی که الان تکلمه بعد از مرگ سهراب نوشتی، نامهای بدهند که سایتهای فلان و بهمان را از لیست دو در دو حذف کن وگرنه چیزش میکنیم، چه میکنی؟
نوامبر 14, 2006 در t 1:21 ق.ظ
فیلترینگ به معنای توهین به شعور افراد بزرگسال است. شاید برای بچه ها لازم باشد ولی اینکه کسی به شما بگوید فلان مطلب برای شما بد است و خودتان هم آن را نمی فهمید، قطعاً خوشایند نیست.
در این نظام حتماً سایت های مخالفین هم در کنار سایت های غیر اخلاقی فیلتر می شود حتی اگر بی بی سی باشد.
در مورد orkut چه نظری دارید ؟
نوامبر 14, 2006 در t 1:58 ق.ظ
بروتوس تو هم؟ شما غلط می کنی “واقعیت” فیلترینگ رو قبول می کنی. مگه ما صغیر هستیم؟ نهایتش دولت خیلی نگران حزبل هاست می تونه یک استاندارد مشخص برای سانسور تعریف کنه و به ISP هایی که پیروی کنن نشان ویژه بده و فهرست شون رو به عموم ارایه کنه تا مذهبی ها فقط از اونا سرویس بگیرن. باقی بخوان پورن و کفر و سیاست شون سرجاش باشه باید کی رو ببینن؟
نوامبر 14, 2006 در t 7:44 ق.ظ
مهدی جان این آقایون مشکلشون دقیقاً سر همین فرایندی فکر کردن و استقرار سیستمه! خوب هزینه میکنن، هزاران مشاور دارن ولی پای نگاه فرایندی که میرسن ریپ میزنن! البته یک دلیل مهم داره و اون اینه که نگاه فرایندی نیاز به بازخورد و اندازه گیری نتایج داره که اینها به هزاران دلیل ازش فرار ین و نمیخوان مورد مواخذه و درخواست فیدبک قرار بگیرن و چیزایی مثل کنترل هزینه مثل سم هلاهل میمونه براشون!!
نوامبر 14, 2006 در t 10:11 ق.ظ
[...] تو درست میگی! شخصی به رستوران رفت. شکمی سیر غذا سفارش داده، تناول فرمود و برخاست که برود! صندوقدار رستوران گفت: آقا پول غذا، لطفا ! - تو درست میگی. - تو درست میگی که نشد پول! پول بده. - تو درست میگی. دعوا در گرفت! مشتری دیگری آمده گفت: خوب آقا غذا خوردی باید پولشو بدی! - تو درست میگی. مشتری دیگری گفت: آقا، شاید پول نداره! - تو هم درست میگی! [...]
نوامبر 14, 2006 در t 11:01 ق.ظ
[...] روبو در این پست در خصوص قانونمند کردن فیلترینگ گفته ضمن اینکه موافقم، مخالفت خودم را (با توجه به اوضاع ایران و دیدگاههای تنگ نظرانه مسئولان) هم اعلام می کنم. گیجتون نکنم با حرفهای روبو موافقم و درست میگه ولی مخالفم چون در ایران شدنی نیست! [...]
نوامبر 14, 2006 در t 11:50 ب.ظ
بسم الله
سلام عليکم
دقيقا به موضوعي اشاره کرديد که يکي از دغدغه هاي دوستان زحمتکشمان در امر فيلترينگ هست. و هميشه اين نگراني وجود دارد که نکند خداي نکرده از سايتي باج گيري شود.
همچنين تا آنجا که اين حقير اطلاع دارد خود مسئولين و دلسوزان واقعي امر فيلترينگ مدتي است در اين فکر هستند که از کاربران اينترنت براي سالم سازي فضاي اينترنت استفاده نمايند. البته اين طرح خود يکسري مشکلات امنيتي را در پي دارد که بايد دقيقا بررسي شود.
ضمنا جهت مزيد اطلاع دوستاني که اظهار نظر کرده اند بايد عرض کنم فيلترينگ مختص ايران نيست، فيلترينگ و مقوله سانسور و يا به عبارتي سالم سازي فضاي اينترنت در تمام دنيا اعمال میشود. بع عنوان مثال فرانسه را در نظر بگيريد، اين کشور نزديک به 22 ميليون کاربر اينترنت دارد که يک سوم جمعيتش را تشکيل میدهند. به اين ترتيب مردم فرانسه يکی از آنلاينترين کشورهای دنيا به نسبت جمعيتش است، جالب است بدانيد در اين کشور که به مهد دموکراسي شهرت دارد، فيلترينگ اينترنت اعمال مي شود.
ضمنا آقاي روبو، 1- طبق اطلاعاتي که کسب کردم سايت فليکر بخاطر اينکه يک بخش جداگانه براي عکسهاي مستهجن دارد، فيلتر شده است. 2- متولي اصلي امر فيلترينگ وزارت ارتباطات و فناوري نيست که شما نوشته بوديد: http://filtering.dci.ir
3- شما با دادسراي ويژه جرايم اينترنتي هست چقدر آشنا هستيد؟
و من الله توفيق
نوامبر 15, 2006 در t 11:27 ب.ظ
جناب روبوي عزيز…
با پيشنهادي كه دادي موافقم…به هرحال فيلترينگ، چه خوشمون بييد و چه نيايد، يه واقعيتي كه داره اتفاق مي افته. پس بهتره كه باهاش كنار بيايم و اگر هم مخالفش هستيم كم كم سعي در حذف يا به قول شما منطقي و قانوني كردنش كنيم.
مخصوصا اينكه اگر قرار باشه فيلترينگ همينجوري و دلبخواهي باشه كاملا امنيت رواني-شغلي فضاي وب رو به خطر ميندازه. اگر قرار باشه كسي بخواد سرمايه گذاري انجام بده، سايتي رو راه بندازه و بخواد از طريق خدماتي كه ميده درآمدي داشته باشه يا حتا مثل تمام وبلاگها و سايتهاي مفيدي كه ميشناسيم مجانا اطلاعاتي رو در اختيار بازديدكننده هاش قرار بده ولي هميشه نگران باشه كه نكنه سر يه اتفاق، يا اشتباه، يا لج بازي! دچار تيغ فيلتر بشه و تمام سرمايه مالي، يا سرمايه معنويش (بازديدكنندگان و مخاطبانش) رو از دست بده، خب از همون اول وب و فعاليت مجازي رو ميبوسه ميره دنبال يه كار ديگه.
ولي شايد بد نباشه خود ما اعضاي جامعه كاربران وب، كمي به خودمون تكوني بديم، به عبارتي به نظرم ميشه همين سايتي رو كه پيشنهاد دادي خودما طراحي و مديريت كنيم و به مسئولين اين قضيه مشاوره بديم. مطمنا اگر «آقا حسين» ميتونه با مسئولين امر تعاملي داشته باشه و در مواردي كه اشتباهي پيش اومده اونها رو متوجه قضيه كنه، كل جامعه وبلاگستان و سايتهاي فارسي هم ميتونن همين كار رو بكنن. چرا همونطور كه تو ماجراي خليج فارس تونستيم يه موسسه بزرگ و معتبر خارجي رو وادار به قبول اشتباه و تصحيح اون كنيم در مورد اين قضيه نتونيم كاري بكنيم. لازمه اش فقط يه فكر مناسب و دقيق و يه همكاري صميمانه است كه فكر ميكنم هردوش رو ميشه تو اين جامعه مجازي پيدا كرد و روش حساب باز كرد. ضمن اينكه فكر نميكنم كسي تواين مملكت مخالف قانوني شدن كارها باشه.
نوامبر 16, 2006 در t 7:09 ق.ظ
[...] لطفا” ، فیلترینگ را منطقی و قانونمند کنید . [...]
دسامبر 11, 2006 در t 6:55 ب.ظ
. همه چی داره فیلتر میشه .
دنیا رو دارن فیلتر میکنن . تمام چیزایی که در همه جای دنیا حقوق بشر است در ایران بنام دین و مذهب فیلتر میشه . وقتی همه چی چه خوب و چه بد فیلتر شود خوب اونوقته که ارزش همشون یکی میشه .
و این یعنی حالا اون چیزایی که خودمونم قبول داشتیم بد است ، حالا به چیزهای خوبی که به زور از ما گرفتن تعبیر میکنیم . این ذات آدمی است .
ژانویه 6, 2007 در t 3:32 ق.ظ
سلام
بعضی از isp ها برداشتند وبلاگ من را که آموزشی هست و هیچ نکته غیر اخلاقی نداره را فیلتر کردن به نظر شما چیکار کنم
مرسی بای
فوریه 17, 2007 در t 5:36 ب.ظ
سلام فیلتر شکن را قویتر کنید
آوریل 22, 2007 در t 8:43 ق.ظ
[...] در این پست در خصوص قانونمند کردن فیلترینگ گفته ضمن اینکه موافقم، [...]
می 6, 2007 در t 5:58 ق.ظ
فیلتر شدن سایت آدم به آبروریزی تموم میشه
جولای 9, 2007 در t 2:37 ب.ظ
بنام خدا
با پیشنهاد جناب Robo و بعضی از نظرات ارائه شده موافقم.
دوستی میگوید: فیلترینگ یعنی اینکه شعور افراد بزرگسال رو زیر سوال ببری.
دوست دیگری نظر دیگری دارد
اما من قبلاً هم گفتهام که فیلترینگ مخصوص کشور ما نیست، و هر کشوری در محدودهای فیلترینگ رو اعمال میکنه. یکی از کشورهای شرق آسیا (که اسمشو حضورذهن ندارم) هم اعمال فیلترینگ میکنه (یا میکرده) اونم به منظور سانسور مطالب سیاسی که مخالف خودشون نوشته میشه (میشده). توی یک کشور دیگه، یجور دیگه، اما در اکثر جاهای دنیا اعمال میشه. باید پذیرفتش و قبولش کرد.
حرفهای نسبتاً زیادی درباره فیلترینگ دارم که دراین مقال نمیگنجد. اما آنچه درباره مطلب منتشر شده لازم دونستم بگم اینه که \”\”اساسیترین مشکل فیلترینگ، همین کلیدواژههایی است که برای سیستم اعمال فیلترینگ تعریف میکنن\”\”
من فکر میکنم نباید اینجوری باشه، سایت مستهجن یا سیاسی یا هرچیزی که آقایان با آن مخالف هستند، باید بصورت دستی (با استفاده از شیوهی گروهی که آقای Robo پیشناهد کردهاند) انتخاب بشه و فیلترینگ روش اعمال بشه. وقتی پای کلیدواژه بیاد وسط، اونوقت همین میشه که الان شده، del.icio.us هم فیلتر میشه!
جولای 10, 2007 در t 3:05 ب.ظ
واقعا برنامه ریزی حتی در این مورد تکنیکال هم وجود ندارد
شادمانی بی سبب من و رضا
جولای 22, 2007 در t 12:38 ب.ظ
با سلامی دوباره
آقا لینک دادم. هم توی مطلبی که نوشتم، هم در بین آشنایان
جولای 22, 2007 در t 12:38 ب.ظ
با سلامی دوباره
آقا لینک دادم. هم توی مطلبی که نوشتم، هم در بین آشنایان
http://mahtaab.wordpress.com/2007/07/22/post_1
مارس 29, 2008 در t 10:54 ق.ظ
[...] شخصی به رستوران رفت. شکمی سیر غذا سفارش داده، تناول فرمود و برخاست که برود! صندوقدار رستوران گفت: آقا پول غذا، لطفا ! [...]